De adrenalinerush
 
Ariel Atom Mugen: geen carrosserie, geen voorruit, geen plaats om je te verstoppen.
 
De Atom Mugen is Ariels meest op het circuit gerichte model ooit. Dat is een wat loze opmerking, zoals zeggen dat de balpen van Bics het meest op schrijven gerichte model is. Want waar zou je ‘m anders voor gebruiken? Oh? Een tripje dwars door Europa? Je meent het?
 
Op het eerste gezicht is dit de meest belachelijke test waaraan iemand de Mugen ooit zou kunnen onderwerpen. De Mugen is wat er gebeurt wanneer je besluit dat je 245 pk uit een natuurlijk ademende 2,0 liter simpelweg niet genoeg vindt. Dan geef je je al helemaal getunede Honda-motor aan een stel specialisten, die rukken de balans-as eruit (die er alleen is om ‘m soepeler te laten lopen), zetten er een oliepomp voor in de plaats en huppakee, daar heb je 25 pk extra te pakken.
 
Let wel: geen turbo, geen supercharger, alleen de toeren opjagen tot God weet welke hoogte. Serieus, want het is vrijwel onmogelijk en levensgevaarlijk om je ogen op de meters te houden als de hele auto siddert als een opstijgende raket, en dus is het ook maar goed dat Ariel een lampje heeft geïnstalleerd dat aangeeft wanneer je van versnelling moet wisselen. Dat zie je in een boog op je dashboard, een boog die eerst groen, dan oranje en dan rood uitslaat.
 
Met zo weinig gewicht om te verplaatsen en een bak die sneller aangrijpt dan een halfautomaat (en veel lekkerder werkt), is de Mugen meteen op snelheid. Hoewel er een kleine luwte is voordat de zuigers aan hun zware taak beginnen, is de Mugen op z’n top gemeen, gek en meer dan een beetje angstaanjagend.
 
De enig andere auto die bij ‘m in de buurt komt als het gaat om acceleratie en opwinding is de Bugatti Veyron, die weliswaar sneller is, maar, eh, wel wat geïsoleerder. De Atom heeft een paar kleine windschermpjes en twee gegoten plastic stoelen, maar afgezien daarvan ziet ie er nou niet bepaald straatwaardig uit – wat ook komt doordat ie voorzien is van (optionele) vleugels, slicks en een volledig ontbrekende handrem.
 
Toch doet ie het verbluffend goed in de Alpen. Toegegeven, de motor achterin (kijk aan: Porsche staat hierin niet alleen) betekent natuurlijk wel dat je rekening moet houden met zowel onder- als overstuur, maar je zou verwachten dat iets wat zo klein en stijf is op en neer zou springen op deze Zwitserse wegen – en dat zou ie vast ook hebben gedaan als TopGear aan de knoppen van de verstelbare ophanging zou hebben gezeten – maar hij dook lekker in de bochten, hing erin, en hij werkte je niet tegen.
 
Dit is geen auto om mee te treuzelen of te aarzelen. Wie dat doet, zal geïrriteerd raken door trillingen en merken dat de auto zich gewoon niet op z’n gemak voelt. Maar haal ‘m van z’n lijn, ga je gang met ‘m; als je dan stopt, vele heerlijke kilometers later, leun je achterover (niet letterlijk), kom je bij, en geniet je na van een ervaring die alleen de Atom je kan geven. Echt, er is geen tweede als deze.
 
 

Specificaties: Ariel Atom Mugen

 

Prijs: nog niet bekend

Motor: 1.998 cc viercilinder

Vermogen: 274 pk @ 8.300 tpm

Koppel: 255 Nm @ 6.000 tpm

Acceleratie: 0–100 km/u in 2,9 sec.

Top: 241 km/u

Transmissie: zesversnellingsbak, achterwielaandrijving

Verbruik: onbekend

Gewicht: 495 kg

Vermogen/gewicht: 554 pk per ton

 

 

Check het volledige Supercars UK-artikel hier.

Reacties

Meer van TopGear