De Phaeton mag dan nooit het succesnummer zijn waarop zijn makers hadden gehoopt, dat weerhoudt de makers er niet van om nog een poging te wagen in het snel groeiende luxe segment.

Met de Passat CC hoopt Volkswagen aan te haken bij de trend die Merecedes-Benz is begonnen met de CLS. Bij de aanduiding CC denken wij in de eerste plaats aan een coupé-cabriolet, maar het dak van deze Passat is even buigzaam als Rita Verdonk. Wellicht staat CC in dit geval voor Chique Coupé met een heerlijk glazen zonnedak.

Je zult je wellicht afvragen of de verschillen met de gewone Passat niet wat duidelijker konden. Vergis je echter niet in de foto´s. Het onderstel van beide modellen is identiek, maar de Passat CC is vijf centimeter lager dan de gewone Passat. Daarbij is de coupé ook nog eens langer en breder, en staat hij lager op zijn wielen. Dat maakt dat de Passat CC veel slanker en gespierder oogt dan zijn brave broertje.

Ook heeft het interieur van de Passat CC twee separate zitplaatsen op de achterbank, van elkaar gescheiden door een middenconsole. Het interieur is aanzienlijk luxer uitgevoerd, onder meer met de stoelverwarming en –ventilatie die de Phaeton ook heeft.

Volkswagen denkt dat de CC het prima kan opnemen tegen de CLS, en heeft zijn nieuwste model dan ook uitgerust met allerlei technische snufjes. Een automatische parkeerassistent is bijvoorbeeld standaard, evenals Lane Assist, een systeem dat voorkomt dat de bestuurder onbedoeld de rijbaan verlaat.

Topmodel is vooralsnog de 3,6 liter V6 met een vermogen van 295 pk. Deze is ook voorzien van vierwielaandrijving, en snelt in slechts 5,5 seconden naar 100 km/u. En dat is inderdaad prima vergelijkbaar met bijvoorbeeld de CLS 500. Dat geldt echter niet voor de 1,8 liter benzinemotor die Volkswagen voor de Passat CC in petto heeft, of voor de twee bijna even bescheiden diesels. Ongetwijfeld zullen dit niet de meest populaire varianten worden.

Wat prijs betreft zullen deze varianten wel aanzienlijk goedkoper uitvallen dan de basisversie van de Mercedes CLS. Maar daar is het dan ook een Volkswagen voor.

Reacties