Het is zover. De Top Gear Magazine Car of the Year Awards 2007 zijn bekend! Denk niet dat we eindeloze rijtesten hebben gedaan, of dat we onderzoeken naar doelgroepen hebben uitgevoerd, of dat we via verkiezingen op internet of per sms hebben geprobeerd te achterhalen wat de buitenwereld van de nieuwste auto’s vindt. Nee, een lange avond in de kroeg volstond.
 
We kwamen er alleen niet uit. Met Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May de kroeg in en oeverloos discussiëren over welke auto de auto van het jaar moest worden. Een flinke opgave. Uiteindelijk kozen zij – de zij van het televisieprogramma – voor een compromis. Clarkson wilde de Aston Martin DBS – omdat-ie daarmee het afgelopen jaar de meeste lol heeft gehad. James May vond de DBS veel te duur en koos voor de Jaguar XF – omdat die ‘zo mooi’ is, een argument waar Clarkson jeuk van kreeg. Richard Hammonds voorkeur ging uit naar de Porsche 911 GT3 RS, omdat Hammond altijd een Porsche kiest. En daarom niet serieus genomen werd. Dus? Fiat 500? Nee. Het werden de Ford Mondeo en de Subaru Outback.
 
Wij – de wij van het magazine – waren het daar niet helemaal mee eens (en Clarkson geeft ons uiteindelijk gelijk, zo kun je lezen in het Awards-nummer dat verschijnt op 17 januari a.s.). Natuurlijk, de Mondeo en Outback zijn uitstekende auto’s, die prima rijden, die er goed uitzien, en zo verder. Maar is een van beide de auto waarin je na een kroegavond naar huis zouden willen rijden (als je nuchter bent)? Nee. Helemaal niet. Er is maar één auto waarin we allemaal naar huis zouden willen rijden. De Audi R8.
 
Het was nek-aan-nek tussen de Nissan GT-R en Audi R8: Audi heeft met de R8 bewezen dat het mogelijk is om vanuit het niets (nou ja, het bijna-niets) een waanzinnige sportauto te kunnen maken. De R8 ziet er fantastisch uit, rijdt geweldig, remt geweldig, vliegt door bochten met een rotsvastheid die aan het onmogelijke grenst. Daarom is de Audi R8 door Top Gear Magazine uitgeroepen tot de overall winnaar van 2007. De trofee van glimmend, recyclebaar plastic komt Audi rechtens toe. Punt.
 
De andere prijzen, ingedeeld per categorie:
 
Ford Mondeo                                        Familieauto van het jaar
Fiat 500                                               Stadsauto van het jaar
Mercedes C-klasse                               Zakenauto van het jaar
Jaguar XF                                            Limo van het jaar
Honda Civic Type R                              Heetste hatch van het jaar
Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé  Droomauto van het jaar
Ferrari 430 Scuderia                             Fantasieauto van het jaar
Nissan Qashqai                                     SUV van het jaar
Mini Clubman                                       Kleinduimpje van het jaar
Nissan GT-R                                         Supercar van het jaar

Oh, laat hieronder gerust weten wat jij er van vindt… 

Reacties