Van een achterlichtje, via de grille met koplampen tot de complete auto. Bij Opel weten ze de nieuwe Insignia tot aan de lancering op 22 juli as. lekker spannend te houden. Maar tegelijk geven deze camouflagefoto’s toch behoorlijk de proporties en de lijnen van de nieuwe zakenklasser van het merk weer.
 
Toch is het een hele klus om een auto die in principe wat betreft vormgeving helemaal klaar is zo te vermommen dat niemand er meer iets van kan maken. Oftewel, de eerste facelift is meteen de lelijkste. De kunst is om het carrosserieoppervlak zo veel mogelijk vals contrast te geven.
 
Waar designers juist proberen met koplampen en achterlichten de auto een zeer sterk, eigen gezicht te geven, moeten de gecamoufleerde testwagens juist op dit punt zo onherkenbaar mogelijk zijn. En dat terwijl de verlichting wel aan de wettelijke eisen moet blijven voldoen.
 
De zwakste schakel is en blijft de mens. Opel en Vauxhall schrijven voor dat de testrijders de auto’s niet op een publiek toegankelijke plaats mogen parkeren en dat er altijd minimaal één volgauto aanwezig moet zijn. Ook is de aanwezigheid van een afdekzeil verplicht. Maar wat als autofabrikanten zelf spionfoto’s gaan vrijgeven. Dan is het hek van de dam. Wat blijft er voor ons als goedwillende en hardwerkende autojournalisten dan nog over…?

Reacties