Het leven van een nieuwe auto begint met de naam en een typeplaatje. Want dat is de eerste stap die de nieuwe Opel Insignia openbaar op het levenspad zette. Daarna kwam de meertrapsraket van Opel pas goed op stoom. Het volgende onderdeel dat de wereld te zien kreeg, waren de koplampen.
 
Daarna volgden foto’s van een gecamoufleerd exemplaar, normaal het terrein van spionfotografen, nu echter vrijgegeven door het merk zelf.  Vervolgens de nodige computerbewerkingen gemaakt door de wizzkids van deze wereld en natuurlijk hier en daar wat uitgelekt beeld. Kortom, meer aandacht vooraf had Opel niet voor zichzelf kunnen regisseren.
 
Maar nu zijn de definitieve beelden van de Opel Insignia vrijgegeven. Als de summiere informatie wordt bekeken, blijken er nog wat etappes in informatie te gaan volgen. De nieuwe Insignia staat in juli op de London Motor Show als sedan en hatchback en komt in december pas in de showroom.
 
Er kunnen zeven motoren vanaf het begin worden geleverd in vermogen variërend van 110 tot 260 pk, waaronder een nieuwe 2-liter diesel en de 2,8-liter V6. Opel geeft haar nieuwe zakenmodel zelfs een nieuw logo, waarin natuurlijk de bekende ‘blitz’ duidelijk zichtbaar is gebleven, maar waarin de merknaam Opel in de bovenkant is opgenomen.
 
Uit de bescheiden hoeveelheid informatie maken we op dat de Vectra-opvolger kan worden uitrust met vierwielaandrijving gecombineerd met FlexRide, het elektronisch geregelde dempersysteem. En dan de uitstraling van de fors bemeten zakenauto. Tja, wat zullen we daarvan zeggen. Het profiel is absoluut elegant met een coupéachtige daklijn die wat aan de Passat CC doet denken.
 
Het front is met de enorme grille aan de grove kant. Daardoor toont de Insignia wel erg zijn aanwezigheid, terwijl de achterkant juist iets te smal toeloopt en op een zuinige manier laat zien dat de koek hier wel degelijk op is. Ondanks zijn compleet nieuwe vormgeving, onderstel en vele technieken zal de Insignia het niet makkelijk krijgen in een krimpend marktsegment met fors toegenomen concurrentie.

Reacties