Met de Salon van Genève in aantocht verblijdt Ford ons met twee nieuwe modellen. Allereerst is dat de Kuga, waarvan je een aantal maanden geleden al hebt kunnen lezen dat die alleen leverbaar is met een dieselmotor. Dan is de komst van de nieuwe Ford Fiesta een stuk verrassender.
 
Al zit die verrassing vooral in de naam, want de Fiesta lijkt als twee druppels water op de Verve concept. Alom werd verwacht dat Ford afscheid zou nemen van de Fiesta, maar ineens heeft iemand bij Ford bedacht dat het zonde zou zijn een ruim 30 jaar oud icoon overboord te zetten.

Nu zijn we namen als Escort en Taunus ook snel vergeten, maar het in stand houden van de naam Fiesta lijkt een goede zet.

 
Uiterlijk volgt de Fiesta de lijn die Ford eerder inzette met de S-MAX en de nieuwe Mondeo. Dat betekent nogal wat vouwen in het plaatwerk en veel scherpe vormen. Een redelijk druk geheel, maar het misstaat ook de Fiesta niet.

Ford belooft dat de Fiesta comfortabeler en veiliger is dan zijn voorganger, maar dat het gewicht desondanks op peil blijft.

 
Onder de motorkap vinden we vanaf komende herfst een 60 pk sterke 1,4-liter benzinemotor, later komt daar nog een 1,6-liter krachtbron met 115 pk bij. Wil je dieselen, dan kun je kiezen voor een 1,3-liter motor met 60 of 80 pk. Ook over het schakelen moet je nadenken, want de Fiesta is er met een handgeschakelde zesbak of een Durashift-automaat.
 
We moeten nog wel even zeuren over het dashboard waar de Fiesta mee op de proppen komt. Dat is volgens Ford vormgegeven als een mobiele telefoon, zodat je snel vertrouwd raakt met het interieur. We kunnen nauwelijks wachten op de flauwe grappen die dit ongetwijfeld gaat opleveren.

Reacties

Meer van TopGear