Een half jaar geleden schreven we al dat Cadillac een potige versie van de CTS in voorbereiding had. Inmiddels is die CTS-V een feit. In Detroit maakt hij binnenkort zijn debuut.

Als de CTS-V net zo rijdt als de gewone CTS, dan heeft de klasse van supersedans er een serieuze speler bij. Een tijdje terug waren we in ieder geval behoorlijk onder de indruk van de CTS zonder spierballen.

Met de vorige generatie van de CTS introduceerde Cadillac voor het eerst het sportieve V-label, in navolging van de M-badge van BMW en AMG van Mercedes-Benz. Dat blijven nog altijd de merken waar de Amerikanen huizenhoog tegenop kijken. En terecht, want de BMW M5 heeft met zijn 5,0 liter V10 zo’n beetje de norm gezet in deze klasse. Die norm is nu in ieder geval verleden tijd. Want waar de BMW M5 iets meer dan 500 pk op de been brengt, daar levert de CTS-V met zijn 6,2 liter V8 een vermogen van 558 pk en een enorm koppel van 745 Nm.

En dan heeft deze Super-Caddy ook nog de nodige snufjes die je in staat stellen om al die kracht op fatsoenlijke wijze aan te spreken. Om te beginnen een handgeschakelde zesbak met dubbele koppeling of een zestraps automaat met flippers, een verbeterde wielophanging, tractiecontrole, een remsysteem van Brembo en Recaro sportstoelen.

Ook uiterlijk is goed te zien dat we hier niet met een doodnormale CTS te maken hebben. Een grote bult in de motorkap verbergt een waar kunstwerk van een motor, terwijl twee opvallende grilles en een enorme voorspoiler het vooraanzicht domineren. Lichtmetalen velgen in het formaat 19 inch maken het geheel compleet. En om er zeker van te zijn dat de CTS-V daadwerkelijk zijn mannetje staat, is de auto zelfs op de Nurbürgring getest. We hebben alleen nog niet kunnen achterhalen hoe de auto het daar heeft gedaan. Als dat maar geen slecht voorteken is.

Reacties