Dat er auto’s uit China gaan komen, dat is al lang duidelijk. Maar wanneer dit gaat gebeuren is nog steeds onzeker. Al jaren doet de Europese autobranche alsof een Armada onderweg is, maar als wordt gekeken naar wat de Chinese fabrikanten tot nu toe op Europese tentoonstellingen laten zien, dan lijkt het er sterk op dat Chinese auto’s nog per zeilschip moeten worden aangevoerd.
 
Wat vormgeving betreft nemen de Chinezen het niet zo nauw. Kijk eens naar het merk BYD. Bijna alle auto’s, die ook weer in Genève worden getoond, zijn schaamteloze kopieën van zowel Europese, Japanse als Koreaanse modellen. Maar zodra je nader komt en eens goed naar de Renault Mégane CC met het front van een Mercedes CLK kijkt, of getrokken bent door de wel erg op de Toyota Aygo gelijkende mini, schrikt de afwerking van de auto’s meteen af. Voor de oorlog deden de Europese fabrikanten het al beter.
 
Volgens topman Li van BYD duurt het nog een jaar of drie voordat het merk klaar is voor Europa met eigen modellen waarmee een positief imago moet worden opgebouwd. Daarvan zijn we niet erg onder de indruk. Ook de Landwind en Brilliance modellen zouden al jaren op de markt moeten zijn. Als dochter van een accufabrikant is BYD bezig met het ontwikkelen van een hybride auto en daarmee wil men een voorsprong nemen op de andere Chinese fabrikanten.

Reacties