Bij de recente presentatie van de A3 Cabriolet en RS6 Avant beloofde Audi snel met meer nieuws te komen. Zeer punctueel lanceert het merk in Genève dan ook de A4 Avant. Typisch een auto die in één moeite ontwikkeld is met de sedan. Met een lengte van 4,70 meter is de Avant niet langer en kent het vertrouwde recept van een doorgetrokken daklijn en extra zijruiten. Geen project waar de ontwerpers hun ongebreidelde fantasie in kwijt hebben gekund.
 
Wel is duidelijk te merken dat de zogenaamde premium stationwagons steeds praktischer worden. Een minimum bagagevolume van 490 liter is beslist royaal en na het neerklappen van de bank groeit dit naar 1.430 liter. Het praktisch nut zit bij dit soort auto’s niet alleen in het volume, maar ook in de handige vindingen. De hoes over de bagageruimte kan niet alleen worden opgerold, maar ook omhoog worden bewogen. Voordeel is dat je niet met je hele lichaam over de met zorg ingeladen koffers hoeft te klauteren.
 
Handig noemt Audi de omdraaibare laadvloer, maar dat is natuurlijk al eerder vertoond. Wie zomaar duizenden euro’s op de bank heeft staan, kan zich helemaal uitleven op de opties zoals een elektrische achterklep, duidelijk een fenomeen uit de rubriek leuk maar nutteloos.

Onderhuids is er niets nieuws te melden. Alleen is de motorenkeuze vanaf introductie in mei ietwat beperkt. Alleen de 160 pk 1.8 TFSI, de 3.2 FSI V6 en de 2.0 en 3.0 TDI staan op het programma.

 

Reacties

Meer van TopGear