Kijk, zo rijden we er over een paar jaar allemaal bij. De Volkswagen XL1 verbruikt nog geen liter diesel per 100 kilometer. Als kind vond ik het geweldig om weg te dromen bij plaatjes van futuristische auto’s. Zou ik zelf ooit in zoiets rijden? Bij het zien van de XL1 van Volkswagen moet ik weer denken aan die momenten. Hij lijkt namelijk verrekt veel op de auto’s die ik destijds in de glazen bollen van auto-ontwerpers zag. De XL1 is superzuinig, maar allesbehalve verre toekomstmuziek. Het is Volkswagen ernst: in 2013 staat deze auto bij de dealer. Menen ze dat echt, daar in Wolfsburg? VW-bestuursvoorzitter Martin Winterkorn laat er geen onduidelijkheid over bestaan: ‘De EU heeft regels gemaakt om de opwarming van de aarde te beperken tot slechts 2 graden Celsius in 2050. Om dat te bereiken moet het gemiddelde brandstofverbruik van de auto’s die dan op de weg zijn één op honderd zijn.’ Mocht het nog niet tot je zijn doorgedrongen: je kleinkinderen rijden later in zoiets als een XL1 rond. Grappig genoeg lanceerde Volkswagen de auto in Qatar, een staatje dat zonder de vondst van olie nog zou leven in kamelenharen mantels en de hele dag op schapenkeutels zou kauwen. Nu wonen er de rijkste mensen ter wereld; de files zien er uit als de showroom van een dealer van exclusieve auto’s. Hij ziet er prachtig uit, de XL1. Van bumper tot bumper is ie maar 3,89 m, de hoogte is 1,18 m. De zelfdragende carrosserie is van met koolstofvezel versterkt kunststof, de massa is niet groter dan die van een originele Golf I. Afdekkappen over de achterwielen, vleugeldeuren en camera’s die de functie van buitenspiegels overnemen doen je geloven dat ie zo op de set van Thunderbirds had kunnen rondrijden. De kooiconstructie is opgebouwd uit aluminium subframes, de wielophanging heeft Formule 1-trekjes en kan bij een aanrijding flink wat krachten absorberen. Achterin vinden we een doormidden gezaagde 1.6 TDI, maar dan helemaal van aluminium. De zuigers van de 800 cc grote tweecilinder gaan parallel op en neer en geven een vermogen van 47 pk af. Daarnaast is er een plug-in elektromodule die nog eens 27 pk levert. De aandrijving daarvan dient ook als startmotor en is tussen de dieselmotor en de zeventraps dsg-bak geplaatst. De achterwielen zorgen voor de aandrijving. Met een volledig opgeladen accu en de tien-litertank tot de nok toe gevuld, is er een actieradius van bijna 550 km. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u, van 0 naar 100 doet ie in 11,9 seconden. Het brandstofverbruik is maar 0,9 l/100 km, de CO2-uitstoot blijft beperkt tot 24 g/km. De lithium-ion accu heeft een capaciteit van 5 kWh en komt van Sanyo. Dat is voldoende om 35 kilometer volledig elektrisch te rijden, mits je je snelheid onder de 100 km/u houdt en niet te snel accelereert. Alles staat in het teken van gewichtsbesparing. De airco werkt elektrisch, zelfs de bekabeling is extra licht. De zekeringen zijn vervangen door elektronische schakelingen. De cilinderwanden en drijfstangpennen zijn behandeld met een speciale coating om de weerstand zo laag mogelijk te houden. In alle lampen zitten energiezuinige led’s. Dan heb je alle mogelijkheden om brandstof te besparen maximaal benut, toch?

‘De XL1 laat zien dat je veel lol met een auto kunt hebben zonder dat dat sloten brandstof hoeft te kosten’

De ontwerpers konden aan de buitenkant niet zoveel eer behalen, dus gingen ze los op het interieur. Het ziet er strak en praktisch uit, voorzien van allerhande moderne snufjes. Je zou denken dat de stoelen achter elkaar staan, maar toch zit de passagier naast de bestuurder. Door de stoelen iets te laten verspringen hoef je niet bang te zijn dat je schouder-aan-schouder zit. De passagiersstoel kan niet verschoven worden, de bestuurder kan zijn stoel tezamen met het stuur verstellen. Als je niet langer bent dan 1,80 meter kun je hier goed zitten. ‘We wilden er een echte Volkswagen van maken, maar tegelijkertijd het onderscheidende karakter benadrukken’, zegt Andrew Hart-Barron, de Britse VW-ontwerper. Het is ‘m gelukt, met een goede mix van bestaande VW-onderdelen, mooie zwarte pianolak op het dashboard en een matte koolstofvezel afwerking, die aanvoelt als fluweel. Wanneer de vleugeldeuren in Lamborghini-stijl sluiten, staren 22 VW-ingenieurs naar de XL1 – op dit moment nog de enige ter wereld. Daar gaat hun 2,5 miljoen kostende prototype. Om te starten moet je een paar knoppen indrukken, maar de roffel van een ontwakende diesel hoor je niet. Totdat de acculading is teruggelopen naar 22 procent rijdt de XL1 elektrisch. We gaan dus in stilte de stad in. Hoewel, stil? De smalle Michelin-bandjes maken behoorlijk wat geluid, net als de jankende elektromotor. Daar komt nog eens bij dat het comfort bij lage snelheden niet overhoudt en dat je elk moment een vette SUV op je dak verwacht. Het gaat al een stuk beter als we de autoweg op gaan. Het comfort neemt toe, terwijl het motorgeluid juist afneemt. Als je het gaspedaal intrapt, komt ineens de verbrandingsmotor tot leven waardoor de XL1 als bij donderslag transformeert in een geweldig pleziermobiel. Het koppel van de elektromotor sleurt behoorlijk aan de auto, door de dsg-bak is rijplezier verzekerd. De stepwieltjes laten nauwkeurig weten wat er onder je gebeurt, door de onbekrachtigde besturing stuurt ie lekkerder dan welk VW-model ook. Het is opvallend hoe snel de XL1 alleen op elektrokracht kan rijden. Volgens Volkswagen heeft ie ten opzichte van de toch al zuinige Golf 1.6 TDI maar de helft van de energie nodig om 100 km/u te rijden. Biedt de XL1 plezier? Ja. Is ie zuinig? Ook. Aan het einde van de testrit was de naald van de brandstofmeter nauwelijks van z’n plek gekomen. Maar het publiek voor de XL1 is zeer beperkt. Volkswagen kan per jaar maar 6.000 stuks bouwen, de technologie is nog niet onbeperkt voorhanden en bovendien erg kostbaar. De prijs zal zo rond de 45.000 euro liggen. Maar de auto is ook een proeftuin voor technieken die in andere modellen worden toegepast. De CO2-uitstoot van een Up met deze technologie zou zo rond de 70 g/km uitkomen. Ook de led-lampen zijn bijna productierijp. De bouwwijze met koolstofvezel zien we terug in de Lamborghini Aventador. Het project is een geesteskind van de hoogste baas bij Volkswagen, Herr Doktor Ferdinand Piëch zelf. In 2002, toen hij nog een treetje lager in de pikorde stond, is hij met een prototype van een één-liter auto vanuit Wolfsburg naar een vergadering in Hamburg gereden. Het 290 kilo lichte autootje was lawaaiig en provisorisch, maar wel zeer innemend en met een verbruik van 0,94 l/100 zo zuinig als wat. In 2009 stond de tweede generatie op de beurs in Frankfurt. Die auto is verder strakgetrokken en ziehier: de XL1. De auto laat zien dat je veel lol met een auto kunt hebben zonder dat dat sloten brandstof hoeft te kosten. Een geweldige ervaring om hiermee te rijden en de rest van de wereld zal het daar, ergens in 2013, vast mee eens zijn.

Volkswagen XL1

Leuk 
Ziet er goed uit en is zuinig

Niet leuk 
De zware vleugeldeuren en het interieurlawaai

TopGear-vonnis
Dit eco-proeftuintje van VW brengt mooie vruchten voort, maar helemaal rijp zijn ze nog niet

Prestaties  
0-100 km/u in 11,9 sec., top 160 km/u, 0,9 l/100 km

Techniek  
800 cc, tweecilinder, achterwielaandrijving, 47 pk/120 Nm (elektro), 27 pk/100 Nm (verbranding), 795 kg, 24 g/km CO2

Doen!   
Aandelen Koninklijke Olie verkopen

Niet doen   
Denken dat de XL1 sciencefiction is

Prijs NL n.n.b.
Prijs BE n.n.b.

Reacties