Hij werd ontworpen in een tijdperk dat er nog geen crisis was, dus nu rijst de vraag: heeft-ie een kans van slagen? We zeggen niet direct nee.
 
BMW is nooit bang geweest om met afwijkende ontwerpen te komen of auto’s voor kleine niches te maken. De 5-serie GT is daar een goed voorbeeld van: een enigszins zonderling uiterlijk dat het midden houdt tussen een sedan en een SUV waardoor een hoge hatchback is ontstaan die wel wat weg heeft van een dikke hyena. Een GT is het in de verste verte niet.
 
Eerlijk gezegd weten we niet zo goed wat we met de 5 GT aanmoeten. BMW zegt dat ze goed naar hun klanten hebben geluisterd en die wilden graag een wat hoger zittende auto op het niveau van een 5-serie en met praktische mogelijkheden voor het vervoeren van wat grotere spullen of meerdere mensen. Maar geen SUV. Welnu: de 5 GT ligt tien centimeter hoger dan een normale 5-serie, heeft een bijzonder gecompliceerde achterklep en wegvouwbare achterstoelen en zitruimte achterin die te vergelijken is met een 7-serie.
 
Dat het uitvoeren van die klantwensen leidt tot een hogere, bredere en langere auto is begrijpelijk. Maar hoger, breder en langer betekent een zware auto, met een hoger gelegen zwaartepunt en als gevolg daarvan een minder of soms zelfs belabberd weggedrag. De weegschaal geeft bijna 2.000 kilo aan voor de 5 GT, maar BMW heeft zoveel mogelijk gewicht ‘laag’ gehouden zodat het zwaartepunt niet heel veel afwijkt van een 5-serie. Sterker: hij verklapt alvast hoe de nieuwe 5-serie zal rijden.
 
We gaan nog even terug naar hoe praktisch de 5 GT is. De instap is bijzonder gemakkelijk doordat hij dus wat hoger is dan een sedan. Voorin, met grote delen van het dashboard die rechtstreeks uit de nieuwe 7-serie komen, vind je meteen een fijne zitpositie die door de hoogte ook een SUV-achtig gevoel geeft: je kijkt makkelijk over het normale verkeer heen en je voelt je groter en meer aanwezig dan in een normale sedan. Het zicht naar buiten is prima al heeft de schuin aflopende achterklep het nadeel dat het zicht naar achteren wat wordt beperkt. Dat is iets waar je trouwens snel aan went.
 
Achterin zit je ronduit vorstelijk. De beenruimte is ruim voldoende voor iemand van 1,86 meter, evenals de hoofdruimte. De achterstoelen zijn in deze versie zelfs elektrisch verstelbaar, waardoor je een meer liggende positie kunt innemen: rugleuning naar achteren, de zitting iets naar voren, je doet er gerust een klein slaapje. Ook de bagageruimte is best ruim en omdat je de achterste stoelen elektrisch (optioneel) naar beneden kunt klappen, creëer je met gemak ruimte voor het transporteren van grote spullen. De op twee afzonderlijke manieren te openen achterklep, zorgt ervoor dat je zowel de hele klep op hatchback-wijze kunt openen, maar ook alleen het onderste deel kunt gebruiken waardoor je een grote brievenbus hebt om spullen in te laden zonder dat de achterruit mee vouwt. Eenzelfde gimmick zie je op de Skoda Superb en ook daar vinden we het onnodig verzwarend voor de achterklep en ontgaat ons het praktisch nut volledig. Maar het is standaard op alle 5 GT’s, dus leer er maar mee leven (in de praktijk gebruik je vast slechts de hatchback-wijze van openen).
 
Een maffe achterklep of niet, het rijden staat bij BMW nog altijd op nummer één. En dat is direct duidelijk als je achter het stuur kruipt en bedenkt dat zo’n verhoogde, zware hatchback wel moeite zal hebben met het tempo waar wij ons thuis bij voelen. Vlot. Maar zoals altijd bij BMW komen we weer bedrogen uit. Hij stuurt heerlijk direct en gevoelig, hij helt nauwelijks over als we proberen met de buitenspiegels over het asfalt te schrapen en z’n wegligging is simpelweg op topniveau. Echte SUV’s laten via hun banden horen en voelen het niet fijn te vinden loeihard door bochten geleid te worden, de 5 GT geeft geen krimp. En dan rijden we nog in de normale stand.
 
In standje ‘sport plus’ transformeert de elektronica de 5 GT in een ultrastrak geveerde en sturende sedan waarmee je op bochtige wegen mensen in GTI’tjes tot huilen kunt sarren. Denk nou niet dat het komt door vier aangedreven wielen, want die optie wordt pas later leverbaar. Het zijn gewoon de achterwielen die op z’n BMW’s worden aangedreven. Omdat we niet bij elke nieuwe BMW in herhaling willen vallen, lees ook het verhaal over de X1 verderop maar, doen we ons best iets onaangenaams in de besturing, aandrijving of wegligging te vinden, maar het is er simpelweg niet. Zelfs achterin, als we bijna vlak boven de achterwielen zitten, met een maniak aan het stuur die de 5 GT rijdt alsof hij over een circuit dendert, voelen we nauwelijks een pijntje in de auto. Slechts onze maag reageert wat bedenkelijk, maar de grip én het comfort – ondanks die meest sportieve stand – zijn extreem goed voor elkaar.
 
Wil je nog wat cijfertjes? Hij haalt 100 km/u vanuit stilstand in 6,3 seconden en bij 250 km/u wordt er elektronisch een eind gemaakt aan de acceleratie. De zescilinder met twinpower turbo maakt er trouwens een fantastisch geluid bij, de automatische versnelling – een handbak is niet leverbaar – doet z’n werk goed. En, voor de milieufreaks onder jullie, hij heeft een B-label! Dat geldt niet alleen voor deze benzine-versie, maar ook voor de zescilinder diesel. BMW adverteert lekker een eind weg over dat ze zo groen zijn, we vinden het nog nèt niet misleidend, maar deze 5 GT is het echt. Knap.
 
Een kleine samenvatting leert dat we hier te maken hebben met een bijzonder ruime, kwalitatief hoogstaande en fantastisch rijdende eh, hatchback. Die nog best heel groen is ook. Vergeet die gecompliceerde achterklep, vergeet dat de optielijst – hoewel hij standaard al ruim is uitgerust met leuke snufjes en er een business-pakket leverbaar is met een mooie aanbieding aan extra’s – traditioneel lang is. Bedenk dat z’n prijs die van een normale 5-serie slechts een tikje overstijgt. De 5 GT is simpelweg een bijzonder goede auto met een bijzonder uiterlijk.
 
Alleen, eerlijk gezegd denken wij dat we aan het uiterlijk niet zullen wennen – hoewel we dat inmiddels bij de X6 wel zijn. De 5 GT is ergens wel extravagant, maar niet extravagant genoeg om er in te willen rijden, iets wat we wel hebben bij die X6. Daarnaast, als dit de voorbode is van hoe de nieuwe 5-serie zal gaan rijden, dan staat onze keuze nu al vast. Dat wordt een nieuwe 5 Touring. Graag met deze verrukkelijke motor.

Reacties