Er zijn genoeg auto’s op te noemen waar we erg blij van worden, maar er zijn er maar een paar die ene speciaal plekje in ons hart hebben. Een van die auto’s is de Wiesmann GT. Heerlijk van vorm, heerlijk om in te rijden.

Een paar jaar geleden maakte Wiesmann voor het eerst zijn opwachting op de AutoRAI. Op de stand was destijds een matzwart exemplaar te bewonderen. De auto moest nog gespoten worden, was het verhaal. We hebben gelijk maar gemeld dat de auto in die matzwarte kleur zo bij ons op de stoep mocht worden gezet. Want een serieuze sportwagen met onder de motorkap een 4,8 liter V8, dat willen we allemaal.

Inmiddels zijn we twee jaar verder en is duidelijk geworden dat Friedhelm Wiesmann zeer succesvol is met de naar zichzelf vernoemde GT. Zo succesvol dat de oude fabriek in Dülmen heeft plaatsgemaakt voor een veel groter onderkomen, en dan nog moet je maanden geduld hebben als je er een auto bestelt.

Helaas zal die wachtlijst nog wel wat gaan groeien. Wiesmann heeft namelijk bekendgemaakt dat ze er eindelijk in zijn geslaagd om bij BMW de van de M5 en M6 bekende 5,0 liter V10 los te praten. En daarmee heeft de GT in plaats van 367 pk voortaan meer dan 500 pk. De fabrikant is verstandig en verklapt niet welke prestaties de GT MF5 hiermee uit zijn mouw schudt. De uitvoering met de 4,8 liter V8 – ook al van BMW – snelt uit stilstand echter in 4,6 seconden naar 100 km/u, tot een topsnelheid van 290 km/u. Dan kun je dus aannemen dat de auto met een ruim 500 pk sterke V10 ruim sneller zal zijn dan 300 km/u. En natuurlijk dat je een sprintje bij het stoplicht voortaan met nog meer vertrouwen tegemoet kunt zien. Dat de prijs van zo’n 150.000 euro ook wat hoger zal worden, vergeten we voor het gemak maar even.

Hadden wij het matzwarte monster van twee jaar geleden inderdaad gekocht, dan waren we nu vast met onze liefhebbende echtgenotes aan het bakkeleien over inruil.

Reacties