Na eerder uitgelekt beeldmateriaal heeft nu de importeur groen licht gekregen om zijn hart te luchten over de nieuwe Saab 9-5. De langverwachte nieuwkomer markeert volgens zijn scheppers het begin van een nieuw tijdperk voor de Zweden.
 
Zullen we allereerst even een kleine quiz doen? Waarop denk jij dat de raampartij van de nieuwe sedan is gebaseerd? Zie je het niet? Nou, volgens Saab lijkt deze sprekend op de cockpit van een straaljager. Inderdaad, nu je het zegt… Bekijk vervolgens even de foto van het instrumentarium. Waar lijkt de snelheidsmeter op? Precies, op de hoogtemeter van een vliegtuig. Leuk hoor, die associaties met de vliegtuigindustrie. 
 
Aan technische hoogstandjes ontbreekt het de 9-5 evenmin. Wat te denken van een head-updisplay, adaptieve verlichting, adaptieve cruise control, het DriveSense-onderstel en actieve vierwielaandrijving (XWD) met een elektronisch gestuurd sper (eLSD) achter. Wie doet je wat? Het DriveSense-onderstel geeft de bestuurder de keuze om in een normale of sport modus te rijden.
 
Voor de aandrijving stelt Saab alleen maar geblazen motoren ter beschikking. In het kader van downsizing, o nee, bij Saab heet dat rightsizing, staat aan de basis staat een 1.6T. Overigens is deze versie met 180 pk nog niet meteen bij zijn introductie beschikbaar. En dat geldt ook voor de 2.0T die naast benzine ook E85 lust. Wel direct leverbaar is een 2,0-liter turbobenzinemotor met 220 pk en een 2.8 V6 Turbo met 300 pk en 400 Nm aan koppel, standaard in combinatie met XWD.
 
Dieselen kan louter in een 2.0 TiD met 160 pk en 350 Nm aan koppel. Het gemiddeld verbruik bedraagt 5,3 liter per honderd kilometer, oftewel een CO2-uitstoot van 139 gram per kilometer. Alle motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en een zestraps automaat staat op de optielijst.
 
Voorts kun je het interieur naar hartelust aankleden met het zogeheten surround sound audiosysteem van Harman/Kardon en een navigatiesysteem met harddisk waarop je tevens 10 GB aan muziekbestanden kwijt kunt. Uitklapbare tv-schermen in de hoofdsteunen van de voorstoelen houden de kroost achterin rustig. 

De nieuwe 9-5 is er als Linear, Vector en Aero, Uiteraard staat ie eerst op de IAA en volgend jaar pas bij de dealer.

Reacties

Meer van TopGear