Het is een grote dag voor Peugeot, want een van hun belangrijkste auto’s, de 207, is vervangen. Onze eerste indruk: goed bezig!

Van de 207 waren we nooit zo gecharmeerd, al was het maar omdat die auto voor tweederde uit voorkant bestond en ongeveer even veel woog als een gemiddeld boorplatform. Peugeot heeft zich ook gerealiseerd dat er het een en ander aan schortte, want ze hebben het roer met de 208 flink omgegooid. Of, zoals 208-projectleider Alain Tranzer zegt: ‘ik vermoed dat er straks gesproken wordt van een tijd voor en een tijd na de 208.’

Laten we eens beginnen met de styling: die is een stuk moderner, strakker en minder pompeus geworden. Hoewel de afgeronde motorkap en uitstekende grille ons enigszins het idee geven dat de 208 met volle mond praat, vinden we het een gigantische verbetering. De tekeningen op de flanken verschillen bij de drie- en de vijfdeurs versie voor een extra portie onderscheid, en moderne elementen als knipperlichten in de spiegels ontbreken niet. De achterzijde doet denken aan de stijlvolle 206. Er zijn dikke velgen beschikbaar.

Het interieur is een feest der moderniteit. Strakke, zachte vormen worden gecomplementeerd door glimmende accenten, de meters zijn overzichtelijk en hoog geplaatst. Een groot touchscreen in het midden maakt het geheel af.

En dan nu het allerbelangrijkste nieuws: Peugeot heeft goed geluisterd naar alle kritiek op de 207, en maakte de 208 van binnen ruimer, van buiten zo’n 7 centimeter korter en gemiddeld maar liefst 110 kilo lichter. Bij sommige modellen scheelt het zelfs 173 kilo. Kijk, dat kunnen we nu eens echt waarderen; het zal niet alleen schelen in het brandstofverbruik, de auto zal er ook een stuk beter door sturen. De lichtste 208 weegt 975 kilo, en dat is in deze tijd van airbags en technologische (zware) snufjes ontzettend netjes te noemen. Chapeau!

De inspanningen van het 208-team zie je meteen terug in de CO2-uitstoot: gemiddeld kucht de 208 zo’n 34 g/km minder de atmosfeer in dan de 207. Alle dieselversies blijven zelfs onder de 99 g/km, waarbij de kroon gespannen wordt door de e-HDi: 87 g/km bij een verbruik van 3,4 l/100 km. Op benzinegebied zijn er nieuwe driecilinders met een inhoud van 1,0 of 1,2 liter (68 of 82 pk), die met een uitstoot vanaf 99 g/km en een verbruik vanaf 4,3 l/100 km ook bij de spaarzame jongens mogen horen. Verder zegt Peugeot dat er nog eens veel brandstof wordt bespaard door gebruik van ecologische materialen, waarvan onder andere de achterbumper volledig is gemaakt. Daar slaap je weer iets beter door.

In het voorjaar van 2012 kun je de 208 in zowel de drie- als de vijfdeursversie bij de dealer verwachten.

Reacties