Na vier jaar is het dan eindelijk zover. Lexus heeft de LFA klaar. Slechts 500 exemplaren bouwen de Japanners van deze volbloed supersporter. Wie deze racer graag op Nederlands kenteken wil rijden, moet nog even wachten tot begin 2011.
 
De capaciteit in de Motomachi-fabriek in Japan, waar de LFA helemaal met de hand wordt gebouwd bedraagt slechts 20 stuks per maand. Jawel, Lexus neemt er de tijd voor. De 1.480 kilogram zware bolide bestaat grotendeels uit carbonfiber en krijgt de beschikking over een atmosferische 4,8-liter V10 met 560 pk. Het maximum koppel ligt op 480 Nm. Al het vermogen vloeit via een gerobotiseerde zesbak naar de 20-inch grote achterwielen die de LFA in 3,7 seconden naar de honderd brengt. Bij 325 km/u is het feest over.
 
Keramische stoppers rondom zorgen voor de nodige vertraging. Lexus gaat BMW een beetje achterna met betrekking tot de keuze in schakelopties. Je kunt kiezen uit liefst zeven (!) modi. Wat een onzin! In de snelste modus heeft de bak 0,2 seconden de tijd nodig om over te schakelen. Leuk detail: de 100 km/u bereik je al in de tweede versnelling. Sterker nog, in het tweede verzet haal je zelfs de 120.

Reacties

Meer van TopGear