Maar liefst acht merken laten verstek gaan op de jaarlijkse Autoshow in Detroit, maar toch blijkt er voldoende leven op de beurs, die dit jaar vooral gedomineerd wordt door de buitenlandse industrie.
 
Het belangrijkste nieuws is er wel, maar staat er niet?! Dat gaat om de nieuwe Mercedes E-klasse die aan de vooravond van de show aan de pers werd getoond. De auto ziet er uiteraard precies zo uit als alle spionbeelden van te voren al lieten zien. Er is zelfs al een Nederlandse vanafprijs van 49.900 euro bekend gemaakt, want kort na de publiekspresentatie in Genève staat ie in de showroom.
 
Lexus gaat verder met hybrides, maar de HS250h is alleen voor de Amerikanen bedoeld. Het is in het grote land de eerste auto van het merk met slechts een viercilinder motor. De 2,4-liter komt aan 187 pk, heeft een CVT versnellingsbak en voorwielaandrijving. De auto wordt gekenmerkt door een lage luchtweerstand en de kunststoffen aan boord zijn plantaardig en CO2-neutraal. Klinkt prachtig!
 
Volkswagen is in Detroit altijd goed voor leuke concepts en de BlueSport is er één van. En als de naam Blue in een Volkswagen zit, betekent dat doorgaans schoon en milieuvriendelijk. De net geen vier meter lange roadster heeft een 2,0-liter Clean TDI met een CO2-uitstoot van 113 g/km. Dit resultaat is onder meer bereikt door veel lichtgewicht materialen te gebruiken. In 6,6 seconden flitst de BleuSport naar de 100 km/u.
 
Een van de meest succesvolle Amerikaanse auto’s op de Europese markt was de afgelopen jaren de Chrysler 300C. Nu heeft het merk ondanks de crisis de 200C EV Concept gereed, een eveneens indrukwekkende sedan die in dit geval een volledig elektrische aandrijving kent naast een zogenaamde ‘range extender’. Dat staat voor een kleine benzinemotor, zeg maar concept Chevrolet Volt. Het dashboard is volledig digitaal en dus uiterst futuristisch, maar de carrosserie lijkt zo goed als productierijp.
 
Na het tonen van alleen een artist impression van de voorkant is hier de concept van de nieuwe Subaru Legacy. Wel even wennen aan het front, terwijl de zijkant weinig origineel lijkt. De auto heeft een langere wielbasis dan nu het geval is en wordt in z’n geheel een maatje groter. De 3,6-liter benzinemotor die in Amerika in dit model komt, zal in Europa ongetwijfeld voor zuinige vierpitters worden omgeruild.
 
Nu hebben we de Chevrolet Volt al volop gezien, maar deze techniek maakt ook een uitstapje naar Cadillac, om precies te zijn naar de Converj concept. Alleen op de accu’s kan deze coupé 60 km rijden, daarna slaat de benzinemotor aan. Productie is niet direct voorzien, maar bepaalde elementen zullen we straks beslist gaan tegenkomen. Ach, dat roept iedere autofabrikant van z’n concepts!
 
Tja, het was al bekend dat Audi in het segment van de Mercedes CLS haar slag wil gaan slaan. Daarvoor is de nieuwe A7 in ontwikkeling en hoe die auto er straks uit gaat zien wil het merk al graag laten zien met de Audi Sportback Concept. De lengte blijft net onder de vijf meter en de hoogte beperkt tot 1,40 meter. Voorin de 3 liter V6 TDI Clean Diesel die met 225 pk en 550 Nm aan de Euro-6 norm voldoet. De basis is gelijk aan de A6 en Audi denkt de nieuwe A7 volgend jaar te lanceren.

Reacties