Bugatti-medewerkers zijn al jaren driftig aan de gang met het klaren van de Veyron-klus. Zodra de teller de 300 exemplaren bereikt, is het einde oefening. Wie vervolgens een ontslaggolf voorziet, heeft het mis. De vaklui kunnen zich namelijk vanaf 2012 gaan richten op de bouw van de 16C Galibier.
 
De Galibier, die als sedan wordt gepositioneerd, beschikt straks over dezelfde zestiencilinder met 8,0-liter motorinhoud. Kan dat nog wel in 2012? Jawel hoor, aan CO2-reductie wordt namelijk ook gedacht, want Bugatti schroeft het vermogen ‘drastisch’ terug en dat heeft ongetwijfeld effect op het gemiddeld brandstofverbruik. Een stakker zal het overigens niet worden met zo’n 800 pk. De DSG-bak in de Veyron maakt plaats voor een conventionele automaat met acht gangen.
 
Bugatti vraagt voor de Galibier straks ongeveer eenzelfde vergoeding als voor de peperdure Veyron. Reken dus op ruim één miljoen euro zonder belastingen.

Reacties

Meer van TopGear