De Aero 8 heeft eindelijk zijn felbegeerde koplampen gekregen. Nu is hij niet scheel meer, ze staan hem echt goed.
 
Volgens de kansberekening moet er een bepaald aantal auto’s van een model verkocht worden voordat je die in het wild tegenkomt. Zo zouden er in Nederland 125 moeten worden verkocht, voor je er een zult zien, en – laat maar. Volgens Bartjens is de kans om een Morgan tegen te komen erg klein. Laat staan een Aero 8. Daarvan zijn er sinds zijn introductie wereldwijd nog geen zeshonderd verkocht. Maar liefst 1 procent daarvan (voor de minder snelle rekenaars: zes stuks) kreeg een Nederlandse eigenaar. Die lage verkoopcijfers mag je gerust een zegen noemen. Schoonheid is natuurlijk subjectief, toch zal iedereen het er over eens zijn dat de Aero 8 een enigszins wonderlijk uiterlijk heeft. De hoofdrol daarbij is weggelegd voor de koplampen.
 
Morgan was bekend met dat probleem en zet dat met deze versie recht. De lampen van de VW New Beetle zijn vervangen door die van de nieuwe Mini. Nu heeft het excentrieke Engelse merk eindelijk zijn zin, want al voor de eerste versie wilde het de lampen van de Mini. Maar omdat de Aero 8 eerder op de markt zou komen dan de Mini, stak BMW er een stokje voor. De Mini moest de primeur hebben. Nieuwe lampen of niet, het uiterlijk van de Aero 8 is nog steeds retro. Hij ziet er zeker beter uit, ook al is de drollenvanger-plus-geruite-pet-sfeer gebleven. Mocht je overwegen een Morgan te kopen, weet dan dat ouden van dagen je met een ‘dat waren nog eens tijden’-blik nakijken. Maar deze auto verdient geen al te scherpe kritiek. Natuurlijk, van de rijeigenschappen moet je houden, maar het went. Vrij snel.
 
Het hoogtepunt van de auto is nog steeds de 4,4-liter BMW V8-motor. Morgan steekt niet onder stoelen of banken dolblij te zijn met dat blok. Als je achter het stuur zit, begrijp je waarom. Het motorgeluid is simpelweg fantastisch. Het zoekt zijn weg naar buiten via uitlaten die aan de zijkanten uitmonden, dus bijna in je oren. Hoe puur wil je het hebben? Je zou de hele dag willen accelereren en afremmen en steeds genieten van dat geluid.
 
Het geeft de Aero 8 veel meer karakter dan welke andere auto met een V8 ook. De handelbaarheid staat bij deze super-Morgan op een zeer hoog plan. Dankzij het kwistige gebruik van aluminium weegt de Aero 8 slechts 1.145 kg. Zijn acceleratie is explosief, de motor klimt gretig in de toeren. Het is heel goed voor te stellen dat de Aero 8 niet ieders smaak is. De besturing zou, in het midden, wat strakker mogen; de staande pedalen vergen gewenning. Over het uiterlijk zullen we het niet meer hebben. Maar de dag waarop de laatste Aero 8 wordt gebouwd is er één met een zwart randje. Zelfs al heb je ‘m nog nooit gezien.

Reacties

Meer van TopGear