De verschillen moet je met een loep zoeken, het rijden brengt ook geen veranderingen aan het licht. Alleen nieuwe maar dure opties rechtvaardigen een zoveelste kennismaking.
 
Keuzevrijheid is een belangrijke verworvenheid en Audi weet dat dondersgoed. Blader straks maar eens naar de Koopgids achterin, en tel hoeveel verschillende Audi-modellen er leverbaar zijn. Alleen al voor de A3 zijn er tientallen. Wat maakt deze gefacelifte Sportback dan zo bijzonder?
 
Allereerst: laat je niet bedotten door zijn vorm. Het is zeker geen Avant. De Sportback is gewoon een luxe vijfdeurs hatchback en biedt daarmee tegenwicht aan de BMW 1-serie. De Beier verslaat ‘m in de kofferbak: 1.150 tegen 1.100 liter.
 
De facelift is onvermijdelijk voor een auto die al vijf jaar op de markt is, maar echt hard nodig was het nu ook weer niet. De ontwerpers van Audi waren het daar overduidelijk mee eens en gingen dus subtiel te werk. De A3 heeft nieuwe bumpers en hier en daar werd een lijntje verlegd. Natuurlijk zijn ook hier de daglichten present. Op een R8 staat het stoer, op deze auto niet.
 
In de basis is er niets mis met de herziene A3. Als je echter al te kwistig de opties aanstreept, wordt-ie een duur grapje. Je kunt nu bijvoorbeeld kiezen voor magnetisch instelbare schokdempers, een primeur op de A3, maar overbodig voor een auto als deze. De 140-pk sterke 2.0 TDI loopt mooi en presteert goed, maar is niet zo’n geweldenaar dat je steeds op het scherp van de snede wilt rijden. Wat heb je dan aan instelbare schokdempers? De reguliere instelling voldoet, ook als de snelheid hoger dan gemiddeld is. De magnetische dempers zou je eerder verwachten op de S3 of de gretige 2.0 TFSI.
 
Je kunt ook nog een kruisje zetten bij de parkeerassistent. Die tast het parkeerplekje met ultrasone golven af, neemt de besturing van je over en prikt de auto zo in elk gaatje. Maar echt lang is de Sportback nu ook weer niet, dus parkeren moet zonder hulp ook wel lukken. Mocht je toch moeite hebben met parkeren, dan kun je ook prima uit de voeten met de reguliere parkeersensoren.
 
Als je zonder erbij na te denken opties aankruist als S-tronic, een navigatiesysteem en grote wielen, dan ben je onder de streep zomaar 50.000 euro lichter. Oeps. Dus houdt het rustig als je een Sportback uitkiest, want ook de basis-versies zijn prima auto’s.

Reacties

Meer van TopGear