De tijd vliegt, vind je ook niet? Het lijkt nog helemaal niet zo lang geleden dat je voor het eerst een Nederlandstalige versie van TopGear Magazine in de schappen van de boekwinkel kon vinden. En toch zijn we deze maand alweer bij de 75e editie aanbeland. Nummer 75! Da’s reden voor een feestje, dachten wij zo.

Daarom is TopGear Magazine deze maand dubbeldik! Nou ja, niet echt dubbeldik, maar een extra 50 pagina’s krijg je er toch zomaar gratis en voor niks bij. Gewoon, omdat we jou als lezer zo enorm waarderen en we zonder jou dit mooie magazine niet zouden kunnen maken. Waar we die pagina’s voor gebruiken? Nou, bijvoorbeeld om jou op mooie prijzen te trakteren. Om het toch wel enigszins Nederlandse merk Saab een hart onder de riem te steken. En om The Stig met een tiental heerlijke auto’s, waarvan je de meeste zelfs als supercar kunt betitelen, door Italië te laten jagen.

Ja, onze vuurbestendige vriend heeft weer eens een mooie selectie glimmend staal voor je samengesteld. We noemen uit Engeland (en koloniën): de McLaren MP4-12C, de Jaguar XKR-S, de Ariel Atom Mugen en de Ford Mustang Boss 302 Laguna Seca. Uit Italië: de Ferrari FF en de inmiddels nostalgische Pagani Zonda F Clubsport. Uit Duitsland: de Porsche 911 GT3 RS 4.0, de BMW 1-serie M Coupé, de Volkswagen Golf GTI Edition 35 en de Bugatti Veyron Super Sport WR – da’s de wereldrecord-editie, in het zwart en oranje. Elke auto wordt afzonderlijk aan de tand gevoeld; en uiteindelijk worden ze alletien met een noodgang over de beroemde en beruchte Stelviopas afgevuurd. In de regen. Maar dat doet The Stig nu eenmaal weinig.

Hij kwam te laat voor onze supercarparty, maar omdat ie er uitzag als een echt feestbeest hebben we ‘m toch nog maar even voor een andere gelegenheid uitgenodigd: de Lamborghini Aventador. We reden ‘m van Italië naar Engeland zodat ie op tijd bij de tv-opnames van TopGear kon zijn. Een race tegen de klok; maar hoe kun je beter twaalf uur op de snelweg besteden dan in een maagdelijk witte Lambo met V12?

De nieuwe Range Rover Evoque is zo’n tof ding dat we maar niet konden beslissen waar we ‘m zouden testen. In welke omgeving zou de kleine Range het best tot zijn recht komen? In het rotsige, natte Schotland misschien? In de hippe neongloed van Las Vegas? In de gortdroge woestijn van Dubai? Of toch op de koude gletsjers van IJsland? We kwamen er niet uit. Dus namen we de Evoque mee naar allevier die bestemmingen, in wat tot op heden de meest grootse en uitgebreide autotest ooit moet zijn. Echt waar.

We reisden af naar Zuid-Afrika om de nieuwe Porsche 911 van dichtbij te bekijken. Voor zo ver we ‘m mochten zien dan, want de exemplaren die ons toebedeeld werden, zaten nog onder de zwarte tape om te verhullen hoe de nieuweling er precies uitziet. Geeft niets: de eerste indruk hebben we te pakken. Ook waren we bij de Grand Prix van Duitsland, maar niet om de Formule 1 mee te maken. Nee, we kwamen voor de GP2: de één-na-hoogste klasse dat weekend, waarin het toekomstige F1-talent wordt uitgebroed en waarin de Nederlander Giedo van der Garde tot de koplopers behoort.

De Nürburgring bezochten we ook met de nieuwste Aston Martin: de imposante V12 Zagato, en dan wel in de knalharde endurance raceuitvoering. We zetten drie poepsjieke maar ultrazuinige diesels tegenover elkaar: de Audi A6 2.0 TDI, de BMW 520d en de Jaguar XF 2.2d. Is het behelpen of genieten met deze gierigaards? We rijden in de nieuwe Volkswagen Beetle, die bij de allereerste aanblik meteen al zo’n vierduizend streepjes voor heeft op zijn voorganger. Bij de nieuwe BMW 1-serie geldt in eerste instantie het omgekeerde, tot je ‘m in het echt ziet in plaats van op een plat fotootje. Hoe ie rijdt? Doe eens een gok.

Daarnaast maken we onder andere kilometers met de Audi Q3, de Hyundai Veloster, de elektrische Rolls-Royce 102EX en drie verschillende Porsche Panamera’s. En een Cayman R. We schrijven het vijfde en laatste deel over onze racecursus bij GP Elite, Edo Brunner schrijft zijn laatste column voor ons magazine, en we hebben een selectie van de 50 beste quotes van Jeremy.

Nog meer? Natúúrlijk nog meer. Koop nu de nieuwe TopGear Magazine of vis ‘m snel uit je brievenbus! Meer info vind je hier, een abonnement regelen doe je daar.

Reacties