Wie herinnert zich nog de Fiat Croma? Wellicht gaat er een belletje rinkelen en denk je aan het fiasco op vier wielen waarmee Fiat in de jaren ’90 zo’n beetje zijn eigen glazen ingooide. En heel misschien krijg je de auto voor ogen die ruim twee jaar geleden zijn debuut maakte tijdens de Salon van Genève.
 
Die tweede generatie van de Croma was voor Fiat een kwestie van buigen of barsten. Althans, in dit middensegment. Want met de Panda, de Bravo en straks ook de nieuwe 500 hebben de Italianen allang bewezen uitstekende compacte auto’s te maken. Maar tussen de grote jongens wil het maar niet lukken. Want sinds de Croma in 2005 op de markt kwam, heeft ook deze grote Fiat geen potten kunnen breken. Zelfs geen potjes.
 
En dus zou je verwachten dat de bazen bij Fiat elkaar eens diep in de ogen kijken en een avondje doorzakken in de kroeg, om vervolgens te accepteren dat ze nooit zullen kunnen concurreren met een Opel Vectra of Peugeot 407. Maar niets is minder waar.
 
Fiat zet nog één keer de tanden op elkaar en presenteert nu de Nuovo Croma. Henk Westbroek zou ongetwijfeld zingen dat hij alleen de naam mooi vindt. Ten opzichte van de Croma uit 2005 is voor de nieuweling het uiterlijk aangepast, zodat de auto nu meer op de Grande Punto en de Bravo lijkt. Vooral de grille en de gewijzigde koplampen springen in het oog, en als je goed kijkt zie je ook andere bumpers en sierlijsten.
 
Het interieur is eveneens aangepakt, met onder meer andere bekleding, een nieuw stuurwiel en een instrumentarium met gewijzigde indeling. In december laat Fiat de Nuovo Croma voor het eerst zien in Bologna, en gaan we er mee rijden. Niet dat dat wat uitmaakt, het wordt toch een flop – ondanks het feit dat-ie misschien best beter zal rijden en best aardig in elkaar geschroefd is. Maar we willen jou wel gedegen en volledig informeren.

Reacties

Meer van TopGear