De nieuwe Citroën C5 is er nu ook als stationwagen. Aanrader?
 
Wat vinden we van de Citroën C5 Tourer?
Hoewel tegenwoordig de station maar wat vaak stukken mooier is dan de sedan, kunnen we dat van de C5 niet beweren. Niet dat de Tourer lelijk is – verre van dat. Het is een keurige auto geworden. Maar hij bewijst in één moeite door de geslaagdheid van het ontwerp van de achterkant van de sedan. Waar die juist onderscheidend is, met name door die hol lopende achterruit, is de Tourer wat dertien-in-een-dozijniger. Gek trouwens dat Citroën de naam Break, voorheen altijd de aanduiding voor een station, overboord heeft gekieperd ten faveure van Tourer. Renault deed het onlangs ook al (Grand Tour werd Estate). Nieuwe rage in Frankrijk..? 
 
Hoe rijdt de Citroën C5 Tourer?
In het heel kort: exact hetzelfde als de sedan. Op zich prima, want die rijdt uitstekend, en waar de Tourer toch iets zwaarder is aan de achterkant (scheelt 40 kilo), merk je daar weinig tot niets van. Ook bij de Tourer kun je kiezen tussen ‘gewone’ stalen vering en het unieke hydraulische veersysteem Hydractive III Plus. Zoals we ook bij de sedan al constateerden: Citroën lijkt een beetje ingehaald te worden door de eigen perfectie. De stalen vering is namelijk dermate comfortabel dat je je kunt afvragen of het dure hydraulische systeem daar nog iets aan kan toevoegen. Sterker: in de gewone stand (er is ook een Sport-modus) zijn de stalen veren gewoon vriendelijker voor de inzittenden dan de vloeistofbollen. Qua Tourer zouden we twee redenen kunnen bedenken om toch voor de hydrauliek te gaan. Eén: je kunt de auto iets verlagen wat beladen makkelijker maakt. Twee: we kunnen ons voorstellen dat de veerbollen beter omgaan met echt zware belading dan de conventionele veren. Geprobeerd hebben we het niet, dus dat blijft vooralsnog een veronderstelling.
 
Wat zijn de sterke punten van de Citroën C5 Tourer?
Ten opzichte van de sedan is dat uiteraard allereerst de grotere bagageruimte; met alle stoelen op hun plek kun je 505 liter kwijt, klap de boel neer en je hebt zomaar 1.462 liter tot je beschikking. Dat is trouwens wel fors minder dan de oude C5 te bieden had: die kwam tot minimaal 563 en maximaal zelfs 1.658 liter. Dat is dan kennelijk de prijs van de vooruitgang en de toegenomen schoonheid. Ander voordeel ten opzichte van de bekofferbakte C5: doordat de daklijn minder radicaal afloopt hebben passagiers achterin meer hoofdruimte. De Tourer is trouwens in bijna alles gelijk aan de sedan: breedte, wielbasis, uitrustingsniveaus en motorenaanbod zijn identiek. Wel is de station iets langer (5 cm) en iets hoger (3 cm).
 
Waar is de Citroën C5 Tourer minder goed in?
Hij is in niets minder goed dan de sedan. De meerprijs ten opzichte van de sedan bedraagt 1.300 euro, wat min of meer gebruikelijk is in dit segment, dus dat kunnen we ook niet als een minpunt aanmerken. Uiteraard beschikt de Tourer wel over dezelfde (on)hebbelijkheden als de sedan, waarbij we voornamelijk doelen op de wat zielloze besturing, de bruusk aangrijpende remmen en de vrij ‘steile leercurve’ van het instrumentarium – het duurt even voordat je doorhebt wat wat doet.
 
Welke zouden wij bestellen?
We zouden in ieder geval gaan voor een Ligne Business-uitvoering – die heeft naar verhouding de riantste uitrusting voor het minste geld. Navi is dan standaard, evenals parkeerhulp, automatische airco met twee ‘klimaatzones’, licht- en regensensoren, fijne audio-installatie en 17”-lichtmetaal. Er zijn drie benzinemotoren (1.8 van 127 pk, 2.0 van 143 pk en 3.0 V6 van 215 pk). Maar die zouden we lekker laten staan voor een van de vier heerlijke diesels, waarbij de 2.0 HDiF wat ons betreft het best bij de auto past.
 
Eerste conclusie
De Citroën C5 Tourer is het logische vervolg op de sedan en stelt in die zin in geen enkel opzicht teleur. Kloek, ruim, praktisch en naar verhouding niet al te prijzig: hij moet een hoop mensen voor zich kunnen winnen.
 

Reacties